صعوبة تحقيق كمية البروتين المطلوبة يومياً

الموضوع في 'رجيم و تخسيس' بواسطة khaled shehata, بتاريخ ‏16 ديسمبر 2019.

  1. khaled shehata

    khaled shehata Member

    إنضم إلينا في:
    ‏6 يونيو 2019
    المشاركات:
    34
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجائزة:
    8
    الجنس:
    ذكر
    ي كوتش انا دلوقتي وزني 135هنقول اني هاخد 1.6بروتين ف وزن جسمي يعني 216جم بروتين الموضوع صعب انا اكتر يوم ممكن اعمل فيه 150 مع العلم اني بروح الجيم يعني هل كدا صح ولا غلط ولا ايه
     
  2. Mohamed yasin

    Mohamed yasin New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏14 نوفمبر 2019
    المشاركات:
    8
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    نقاط الجائزة:
    3
    الجنس:
    ذكر
    لو نسبة دهونك مرتفعة ولسه بادئ تمارس تمارين المقاومة بكثافة او شده تدريبية مش عاليه اوي ، ومش بتجهد نفسك في تمارين الكارديو لساعات طويله ، ومش مبالغ في قص سعراتك لأكثر من النصف مثلا ، ومهتم بجودة نومك كويس ،، فمتشغلش دماغك اوي ب 1.6 او اقل في الفترة الحاليه ، صحيح انه ممكن عدم التزامك بأخذ احتياجك من البروتين قد يؤثر علي عمليه الاستشفاء لديك قليلا مع مرور الاسابيع وقد يعوق عملية البناء قليلا فيما بعد لكنه لن بشكل الفارق الكبير الان ولن يجعلك تفقد عضلاتك

    كمان تقدر تحصل 170 جرام بروتين بأقل عدد سعرات ممكنه ولكن بتكلفة مرتفعة نسبيا وده عن طريق ادراج مصادر البروتين التي لا تحتوي علي نسب دهون او كاربوهيدرات بنسب عاليه بداخلها ( 250 جرام من صدور الدجاج ، 30 جرام من الواي المعزول، 250 جرام من الجبن القريش ، 150 جرام من البسطرمه او اللانشون المدخن ، 5 بياض بيض ) ،،وعند إضافة بعض البروتين النباتي الخضراوات الشوفان او المكرونه والفول الخ تصل ل 200 جرام بروتين
     
  3. khaled shehata

    khaled shehata Member

    إنضم إلينا في:
    ‏6 يونيو 2019
    المشاركات:
    34
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجائزة:
    8
    الجنس:
    ذكر
    هي المشكله الوحيده ف التكلفه العاليه بس هحاول جدا......اها نسبي دهوني عاليه وقرأت مقال عن الي انت بتقوله دا بس حبيت اتاكد ....شكرا ليك والله ⁦♥️⁩
     
    أعجب بهذه المشاركة Mohamed yasin
  4. Mohamed yasin

    Mohamed yasin New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏14 نوفمبر 2019
    المشاركات:
    8
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    نقاط الجائزة:
    3
    الجنس:
    ذكر
    الأسماك مصدر بروتين رخيص الثمن ،، ممكن تستهلك منها 3 ايام أسبوعيا تعوض العجز الحاصل في الايام اللي مش بتقدر تكمل احتياجك الكامل ،، لكن مع مراعاة حساب اجتياجك من السعرات في المقام الأول 1كجم من سمك الماكريل او البوري وزن اللحم المصفي هيكون 700جرام هيزودك بحوالي 1200 سعره حرارية و 150 جرام بروتين بتكلفة 35 جنيه أو اقل قسمهم علي وجبتين مع الخضراوات بحيث لا تتعدي عدد سعرات الدايت بتاعك ،، في انواع تانيه ارخص ثمنا زي البلطي والقراميط وغيرها ،لكن بشكل شخصي لا افضل استهلاكها بصورة دائمه
     
  5. محمد قاعود

    محمد قاعود Administrator طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 سبتمبر 2016
    المشاركات:
    9,608
    الإعجابات المتلقاة:
    7,981
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    الوظيفة:
    مدرب و أخصائي تغذية
    الإقامة:
    ملبورن , أستراليا
    الصفحة الرئيسية:
    أشتري واي بروتين خام من فتح الله ، أسمه هيلمار باين أو عندهم منتجات أخرى ..
     
جاري تحميل الصفحة...
مواضيع مشابهة - صعوبة تحقيق كمية
  1. Skater Boy
    الردود:
    4
    المشاهدات:
    387
  2. alexander97
    الردود:
    6
    المشاهدات:
    347
  3. yousef mohamed
    الردود:
    1
    المشاهدات:
    300
  4. albraafahmy
    الردود:
    2
    المشاهدات:
    941
  5. yousef mohamed
    الردود:
    3
    المشاهدات:
    383
  6. ابراهيم هالوكه
    الردود:
    13
    المشاهدات:
    1,056
  7. صلاح الدين
    الردود:
    8
    المشاهدات:
    512
  8. Mohsen ali shamsan
    الردود:
    2
    المشاهدات:
    331
  9. Mohsen ali shamsan
    الردود:
    3
    المشاهدات:
    470
  10. yousef mohamed
    الردود:
    11
    المشاهدات:
    1,344

مشاركة هذه الصفحة