مشكلة في مستوي هرمون الذكورة في جسمي

الموضوع في 'دردشة عامة' بواسطة amr malek, بتاريخ ‏8 نوفمبر 2018.

  1. amr malek

    amr malek New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏8 نوفمبر 2018
    المشاركات:
    2
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    الجنس:
    ذكر
    انا بتمرن في الجيم بقالي تقريبا 6 شهور و التزمت كتير علي نظام اكل في نتايج بس مش النتايج كبيرة مقارنة بالمجهود الي ببذله في الجيم و بره الجيم في تمارين ال
    cardio and hiit
    مع العلم اني بعاني في مستوي هرمون الذكورة جدا و الانتصاب عندي ضعيف جداا
    انا عندي 22 سنة
    و السبب ان في فترة من حياتي لسنين كنت مدمن بورن و مدمن
    mastruabation
    الي اثر علي مستويات الهرمون و بعدها علي حياتي عموما علي مستويا الدراسي في الكلية و علي الكفاءتي في الحياة
    من شهر بدات ادور علي حل و لقيت دواء
    proviron
    و هو دواء هرمون لناس الي جسمها مبينتجش الهرمون بشكل طبيعي زي حالتي
    وخدته و حسيت بتحسن شوية في حياتي و في جسمي من ناحية التمرين زيادة كتلة عضلية و قلت الدهون و جسمي اتشد بس بطلته لان بسببه شعري بدا يقع مع العلم ان شعري عمره ما كان بيقع و مفيش اي علامات صلع
    لما سالت الصيدلي قالي ان الدوا ده بيغير هرمونات الجسم و ده السبب ان الشعر بيقع و ان الحل اخد دوا زي البيوتين يمنع تساقط الشعر

    الحل ده كفاية و استمر علي proviron خصوصا اني اتحسنت كتير و اخد معاه بيوتين او دوا تاني يمنع تساقط شعر لو حضرتكوا تساعدوني و تقولوا
    ولا في بديل تاني ليه ممكن اخده يساعدني

    اسف لو طولت بس مشكلة بعاني منها بقالي سنين و ماثرة علي حياتي العملية و علي جسمي الي بشتغل عليه بقالي فترة
     
  2. M.M.M

    M.M.M Well-Known Member

    إنضم إلينا في:
    ‏5 يوليو 2018
    المشاركات:
    1,029
    الإعجابات المتلقاة:
    345
    نقاط الجائزة:
    83
    الجنس:
    ذكر
    الوظيفة:
    طالب
    الإقامة:
    العراق
    اسف انا مااعرف عن الهرمونات لكن اتمنى ان يتعض الاخرين بالبورن فله مخاطر انصح اصحابي بالابتعاد عنها ويضحكون عليo_O
     
  3. عبد الله سليم

    عبد الله سليم عضو محترف طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏28 مارس 2017
    المشاركات:
    2,341
    الإعجابات المتلقاة:
    2,030
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    ما علاقة البورنو بنقص هرمون الذكورة؟ ومن قال لك أن العادة السرية تنقصه بشكل كبير ومستمر؟
    نعم مشاهدة البورنو والإفراط في العادة السرية قد يتسببان مع الزمن بقلة الشهوة الناتج عن ضعف التأثر بالمؤثرات الجنسية ولا علاقة للأمر بخفض هرمون الذكورة.

    هل قمت بعمل تحليل لهرمون الذكورة قبل أن تقرر من عندك أن تتناول البروفيرون؟
    بالمناسبة البروفيرون ليس له أثر محسوس في زيادة الكتلة العضلية بل شبه معدوم تقريبا لأنه من مشتقات الـDHT والتي تتحطم قبل أن تعطي آثارها البنائية عبر الأنزيم ألفا 3 .

    ثم قبل وصف البروفيرون يتم عادة تجربة وسائل اخرى لزيادة الإفراز الطبيعي لهرمون الذكورة (في حال التأكد من نقصه) ووفي حال فشلت فقد لا يكون البروفيرون هو العلاج الأمثال ولذلك فالأمر ليس بهذه البساطة.

    نصيحتي أن تتوقف وبعد فترة اعمل تحليل لهرمون الذكورة وبعدها نقرر.

    حماك الله من كل مكروه.
     
  4. amr malek

    amr malek New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏8 نوفمبر 2018
    المشاركات:
    2
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    الجنس:
    ذكر
    انا عارف ان البورن و العادة السرية مش سبب كافي لنقص الهرمون الا لما تكون مدمن زي و بتعملها لايام فوق 6 و 7 مرات و اسابيع كاملة بتعمل العادة السرية من غير توقف و مستمر علي الوضع ده من وقت ما بلغت

    اعراض انخفاض هرمون الذكورة عندي

    البروفيرون مكنش السبب فان عضلاتي تزير ان خدته لسبب هو بعاني من من انخفاض هرمون الذكورة لان الاعراض تقريبا كانت كلها عندي
    بس البرفيرون حسن قدراتي شوية و رجع الانتصاب لما خدته
    بس كانت المشكلة كلها في ان شعري بدا يقع و دي اول مرة تحصل ليا و بدات وقت ما خدته
     
  5. M.M.M

    M.M.M Well-Known Member

    إنضم إلينا في:
    ‏5 يوليو 2018
    المشاركات:
    1,029
    الإعجابات المتلقاة:
    345
    نقاط الجائزة:
    83
    الجنس:
    ذكر
    الوظيفة:
    طالب
    الإقامة:
    العراق
    صديقي الحل الاول ترك العادة السرية والاتجاه للرياضة لكن هل تاخذ مكمل فقد يكون بسبب نقص الزنك او شيء اخر ممكن علاجه لكن العلاج يبدا بترك العادة
     
  6. عبد الله سليم

    عبد الله سليم عضو محترف طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏28 مارس 2017
    المشاركات:
    2,341
    الإعجابات المتلقاة:
    2,030
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    للمعلومية من يعاني نقصا في هرمون الذكورة لا يستطيع ممارسة نشاط جنسي بإفراط.
    ولا أعلم حتى دليلا علميا على أن ممارسة نشاط جنسي بإفراط قد ينزل بهرمون الذكورة لمستويات منخفضة دون المستوى.
    كل ما هنالك أن الإفراط في العادة السرية قد يخفض استجابة الشخص للمثيرات الجنسية لا أكثر.

    حتى لو ظهرت عليك أعراض النقص (وربما بعضها يكون موهوما) فلا تحكم من نفسك قبل أن تقوم بفحص الهرمون ولا تتناول أدوية من عندك خاصة في سنك الصغير.

    أخي الكريم نصيحة للمرة الأخيرة: لا تحكم من عندك في تلك الأمور.

    قم بتحليل الهرمون (بعد إيقاف البروفيرون لفترة حتى لا يؤثر على دقة التحاليل) وبعدها احكم.

    حماك الله من كل مكروه.
     
    أعجب بهذه المشاركة نور الدين
جاري تحميل الصفحة...
مواضيع مشابهة - مشكلة في مستوي
  1. bibo adel
    الردود:
    3
    المشاهدات:
    76
  2. محمد قاعود
    الردود:
    0
    المشاهدات:
    52
  3. احسن واحد
    الردود:
    11
    المشاهدات:
    284
  4. M.M.M
    الردود:
    1
    المشاهدات:
    108
  5. Amjad
    الردود:
    9
    المشاهدات:
    786
  6. محمد 2019
    الردود:
    4
    المشاهدات:
    232
  7. يزن
    الردود:
    2
    المشاهدات:
    334
  8. Ahmedelshaar
    الردود:
    3
    المشاهدات:
    293
  9. <(Ahmed)>
    الردود:
    9
    المشاهدات:
    438
  10. mahmoudali
    الردود:
    2
    المشاهدات:
    288

مشاركة هذه الصفحة