ياجماعه محدش جاوب قبل كده الفايده من البرامج دى ؟

الموضوع في 'تمارين الحديد و بناء العضلات' بواسطة ليل مظلم, بتاريخ ‏18 ابريل 2022.

  1. ليل مظلم

    ليل مظلم Member

    إنضم إلينا في:
    ‏29 يوليو 2018
    المشاركات:
    148
    الإعجابات المتلقاة:
    16
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    ذكر
    السلام عليكم
    ماهى الفايده من برنامج مثلا زى ايريك هيلمز انك تتمرن تمرين واحد لكل عضله فى الاسبوع مرتيين عكس مثلا انك تتمرن كذا شكل وتمريين
    مثلا فى عضله الكتف فى ايريك هيلمز انت بتتمرن مثلا كتف امامى بالبار فى يوم ورفرفه جانبى فى يوم مثلا يبقى انت كده لعبت تمرينين فقط تمام
    طيب الى فهمته توفير الوقت ومش عارف ايه زياده اوزان والكلام ده
    السؤال هنا انا مش عارف اوصل السؤال ياعنى دلوقتى الافضل اصلا العب رفرفه امامى وبار امامى وكتف خلفى وترابيس طبعا ورركزوا معايا ان كل زاويه ليها اشكال كتيير بالتمارين بارات ودنابل واحبال واجهزه وتكوير ومعرفش ايه تدخل يقولك بص افضل تمرين تكوير كتف ومعرفش افضل تمرين امامى بالدمبل وتلاقى تماريين كتيير واشكال لاتعد ولا تحصى
    طيب ليه بقى مايقولك كفايه تمرينين فقط وكده كده هيشغل العضل زى الاستاذ ايريك بدل ماادخل مثلا خمس اشكال للعضله
    ومثلا الابطال تلاقيهم بيلعبوا كذا شكل للعضله طيب مايلعبوا شكلين وخلاص مدام بتشغل كل الزوايا
    فهمتوا سؤالى انهى افضل اشكال كتيير وحركات ولا كله محصل بعضه
     
  2. Ahmad Hamed

    Ahmad Hamed Legendary Member طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏26 سبتمبر 2016
    المشاركات:
    2,272
    الإعجابات المتلقاة:
    1,478
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    لما الكتله العضليه عندك تزيد مع الكثافه دي، بتبدأ تزود تمارين وتستهدف نقاط الضعف عندك
     
  3. Ahmad Hamed

    Ahmad Hamed Legendary Member طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏26 سبتمبر 2016
    المشاركات:
    2,272
    الإعجابات المتلقاة:
    1,478
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    الأهم من كل ده انك تطور ف التمارين الي ف البرنامج من ناحيه الأوزان
     
  4. ليل مظلم

    ليل مظلم Member

    إنضم إلينا في:
    ‏29 يوليو 2018
    المشاركات:
    148
    الإعجابات المتلقاة:
    16
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    ذكر
    تمام
    بس سؤال مانا اكيد هيجى عليا وقت وخلاص نموى العضلى هيقف مش هيزيد الا لو اتكسر بالمنشطات والهرموناتات صح
    ياعنى انا معتمد على الاكل والمكملات واكيد جه الوقت الى مش هزيد جرام واحد عضل خلاص جبت اخرى ولا هقدر اكسر اوزان الا فى تمارين معينه
    مش العضلات ليها نسبه معينه ومش بتزيد الا بالمنشطات صح ولا غلط
     
  5. Ahmad Hamed

    Ahmad Hamed Legendary Member طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏26 سبتمبر 2016
    المشاركات:
    2,272
    الإعجابات المتلقاة:
    1,478
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    الوقت ده مش هييجي، كل ما هتكبر وتبني كتله اكبر كل ما المعدل بيقل وده اكيد، بس يوم ما توصل ل أقصي ما عندك وتحقق اكبر بناء، وقتها جسمك مش هيكون محتاج للهرمونات لانه هيكون جامد.
     
  6. Ahmad Hamed

    Ahmad Hamed Legendary Member طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏26 سبتمبر 2016
    المشاركات:
    2,272
    الإعجابات المتلقاة:
    1,478
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    وحضرتك اكيد مش هاتمشي ع برنامج upper lower طول حياتك
     
  7. ليل مظلم

    ليل مظلم Member

    إنضم إلينا في:
    ‏29 يوليو 2018
    المشاركات:
    148
    الإعجابات المتلقاة:
    16
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    ذكر
    طيب ليه ممشيش على برنامج طول الحياه
    ماهو العضله مش بتكبر الا بالمقاومه وزن عالى والتغذيه ياعنى مش محتاج اغير تماريين
    السؤال الاهم يابروفيسور احمد وفيدنى بخبرتك العاليه
    انا ناوى اثبت على برنامج ايريك هيلمز شايف انه كويس وعاوز استمر عليه مدى الحياه علشان الوقت
    انا كتلتى الحمد لله عاليه واوزانى عاليه الشكر لله لكن انا زهقت اخوك بقاله سنين مواظب على التمريين مايقارب على 14 سنه فزهقت من انى يوميا انزل الجيم
    فدلوقتى عاوزهم يومين فقط فى الاسبوع فهجمع مابين العلوى والسفلى فى يوم لبرنامج ايريك هيلمز
    السؤال هنا بخبرتك تمارين ايه الى ممكن استغنى عنها فى البرنامج او ابدلها بحاجه أخف
    لان تمارين زى الديلفت والرومانى والاسكوات بتبقى صعبه بعد التمارين الجزء العلوى ببقى جبت اخرى ومبقدرش اشيل فيهم اوزان شايف ممكن ابدلهم بايه افضل وشكرا لسعه صدرك
     
  8. Ahmad Hamed

    Ahmad Hamed Legendary Member طاقم الإدارة

    إنضم إلينا في:
    ‏26 سبتمبر 2016
    المشاركات:
    2,272
    الإعجابات المتلقاة:
    1,478
    نقاط الجائزة:
    113
    الجنس:
    ذكر
    خلي يوم بتبدأ فيه ب تمارين الجزء العلوي، ويوم بتبدأ فيه ب تمارين الرجل، بكده هتعرف تحط البنش برس والاسكوات ف المقدمه،
     
  9. ليل مظلم

    ليل مظلم Member

    إنضم إلينا في:
    ‏29 يوليو 2018
    المشاركات:
    148
    الإعجابات المتلقاة:
    16
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    ذكر
    تمام ياكينج
     
ابدأ برنامجك للتخسيس و المتابعة مع كابتن محمد قاعود

ابدأ برنامجك للتخسيس و المتابعة مع كابتن محمد قاعود

لو تحتاج برنامج غذائي و تدريبي لخفض نسبة دهونك تحت ال10% بدون تجويع أو حرمان، أضغط على البانر بأعلى للتواصل مع كابتن محمد قاعود

مشاركة هذه الصفحة